Sunday 1 November 2009

The story of Doordarshan


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Television service was started in India by the Government of India on 15th September 1959. It was called Doordarshan. Being started by the government for developmental purpose, it was called public service broadcaster. In its fifty years of journey, Doodarshan has witnessed many ups and downs.
In its early years Doodarshan was a part of All India Radio. It was only in 1976 that it was separated from All India Radio and became a National Broadcaster. It soon became a favourite platform of entertainment for common man. Apart from film industry it was the only platform that provided ‘on the screen entertainment’ to the common people. Since it was the first TV channel, it started most of the multiplicity of programs that we see on most of the private channels, be it soap- opera, mythological dramas and commercials as well. Eighties was the era when Doordarshan glued millions with soaps such as Humlog(1984),Buniyaad(1986-87),Ramayan(1987-1988) and Mahabharat(1988-89) .

In nineties, Private television channels infiltrated into the Indian boundaries and entertain the viewers as much as possible. These channels gave tough competition to Doodarshan.
Why Doodarshan has became less effective than private channels?

Still, Doodarshan has reach to the 98% of our population, but does it really play the role that is expected from a public service broadcaster?

This and many more other queries are to be explored in this radio package.
Sanjeev Srivastava

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Why don’t they make public?

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Bar Council of India chairman
N P Sinha said recently that judges should declare their assets voluntarily without waiting for a legislation in this regard,

“Why are the judges shy? They should lead by example.” Sinha said.

Two hundred years of British exploitation extracted all our national resources. What came later has been just more than 60 years and our greatest achievement post-independence has been our democratic system.

In a country where population is increasing at a fast pace and resources are limited, it becomes very difficult to ensure enough and fair share for everybody. Demand-supply imbalance tends to fuel corruption. In such a situation the responsibility of those whom we call public servants becomes extremely important.

It is expected on the part of those in public service that they do not compromise their responsibilities and do not fall in self-indulgence. To bring transparency in public life a bill was brought in the parliament in 2004, making it mandatory for People’s Representative to declare their assets before asking for votes. In continuation of the same spirit the government recently brought an act, for the judges to declare their assets. But the act didn’t ask for public declaration. This was something that fuelled discussions around the country with heated arguments on both the sides.

This radio package intends to present the different aspects of the same issue, because, we are a democratic country after all.

Sanjeev Srivastava

पुस्तक समीक्षा



Two States: the story of my marriage.

लेखक : चेतन भगत
प्रकाशक : रूपा एंड कम्पनी
प्रकाशन वर्ष : २००९
पृष्ठ : २६९
मूल्य : ९५ रूपये ।

कहतें हैं कि रियल लाइफ और रील लाइफ मे सबसे बड़ा अन्तर ये होता है कि रियल लाइफ में कोई रिटेक नही होता। जबकि सच्चाई ये है कि रील लाइफ में सबकुछ डायरेक्टर के मनमुताबिक होता है, लेकिन रियल लाइफ में शायद ही कभी ऐसा होता है।चेतन भगत कि इस नई किताब में सबकुछ वैसा ही घटता है जैसा कि उपन्यास के नायक और नायिका चाहतें है।

अनन्या और कृष आईआईएम अहमदाबाद में पढ़ाई करते हैं । दोनों में प्यार हो जाता है, दो साल तक प्यार की क्लासेस चलती हैं , जब एग्जाम यानि शादी की बारी आती है तो उन्हें अपने घर वालों की याद आती है। अनन्या दक्षिण भारती ब्राहमण है, जबकि कृष उत्तर भारतीय पंजाबी।

अनन्या के माँ-बाप उत्तर भारतीयों से घृणा करतें हैं और उसकी शादी किसी दक्षिण भारती ब्राहमण से ही करना चाहतें हैं । दूसरी ओर कृष की माँ अपने बेटे की शादी एक रईस पंजाबी घर में करना चाहती है, क्यूंकि लड़की के बाप के पास ६ पेट्रोल पम्प हैं और उनकी सिर्फ़ दो लड़किया ही हैं ।

इसके बाद की पूरी कहानी इस बात को बय्याँ करती है की कैसे एक पंजाबी लड़का अपने तमिल ब्राहमण ससुराल वालोँ को और एक तमिल लड़की अपने पंजाबी सास- ससुर को शादी के लिए राजी करती है ।

सबकुछ ऐसे घटता है जैसे किसी बी ग्रेड हिंदी फिल्मो में होता है। पहले लड़का अपने होने वाले सास-ससुर को मनाने के लिए फिल्मी तरीके से प्लान बनाता है और उसके सारे तीर निशाने पर लगते हैं। फिर लड़की कोशिश करती है। बेचारी ख़ुद को नाकाम समझ कर वापस चली जाती है कि तभी एक चमत्कार होता है और ...।


कहते हैं साहित्य समाज का दर्पण होता है , साहित्यकार और आम आदमी में यही अन्तर होता है कि साहित्यकार समाज में घटने वाली घटनाओं को कलमबद्ध करने की काबिलियत रखता है, लेकिन आज के समय की सबसे बड़ी विडंबना है कि ये बाज़ारवाद के शिकंजे में बुरी तरह फँस चुका है । केवल फिल्में ही नही आज का साहित्य... ,बल्कि साहित्यकार भी इससे बच नही पाया है।

आज सफल वही है जो अपने उत्पाद को बाज़ार में बेच सकने की काबिलियत रखता है। कार से लेकर वाशिंग पाउडर तक के विज्ञापन में बच्चों का इस्तेमाल किया जा रहा है, क्यूंकि भावनाएं भी बिकती हैं। मुंशी प्रेमचंद की रचना में शायद वो तत्व नही था जो वेद प्रकाश की जासूसी भरी उत्तेजक कहानियों में है। लेकिन क्या दोनों को एक ही श्रेणी में रखा जा सकता है। अन्तर सिर्फ़ उद्देश्य का है। चेतन भगत की पिछली रचनाएँ बेस्ट सेलर रही हैं। अब ये साहित्यकार के ऊपर है कि वो अपनी रचना किसे समर्पित करना चाहता है ...बाज़ार को या समाज को। क्यूंकि बाज़ार समाज को आइना दिखाने में नही बल्कि बेस्ट सेलर हो़ने में यकीन रखता है.... । लेकिन वेद प्रकाश और मुंशी प्रेमचंद के बीच अन्तर तो हमेशा ही रहेगा, बाज़ार कितना ही शक्तिशाली क्यूँ न हो जाए वो इस अन्तर को मिटा नही सकता ।


संजीव श्रीवास्तव